Een uur puur muziekplezier

TC Tubantia, 19 september 2005

THEATER/MUZIEK

HENGELO- Rabotheater (Eijsinkzaal), zaterdagavond.

Première muziektheaterproductie Theater van de Slaap door theaterkoor Multiple Noise, Theater Kamak en Band Soul Synergy, het geheel o.l.v. Dirigent Ton Annink en Regisseuse Lineke Visschedijk.

Het derde lustrum van theaterkoor Multiple Noise kreeg zaterdagavond een extra dimensie door de samenwerking met Theater Kamak en de begeleidingsband Soul Synergy. In krap een uur werden tijdens de première van muziektheaterproductie Theater van de Slaap in het Hengelose Rabotheater alle troeven uitgespeeld: strakke samenzang in smaakvolle arrangementen, goed ondersteund door het swingende combo en gelardeerd door de onbevangen humor van de acteurs en actrices van Theater Kamak.

Het verhaal heeft niet veel om het lijf, maar dient daarom juist als perfecte kapstok voor de aanstekelijk leuke liedjes en hilarische tekstimprovisaties. Dat theaterkoor Multiple Noise ook uitstekend zonder instrumentale begeleiding (a capella) kan zingen, bleek uit het openingsstuk 'Vivace', maar ook uit de Albert Hammond-kraker 'I'm a train', door Kamak-acteurs voorzien van een toepasselijke choreografie. Ook onbegeleid klonk Dana dana, met Hongaarse ritmes, in schril contrast met de daarop volgende onvervalste rocker 'Greased lightnin', hier vertaald als 'Word wakker!'.

Het duo dat ooit de Beatles-song 'We can work it,out' vernederlandste naar 'Weekend wordt het koud' zou zijn vingers af kunnen likken bij de vondst 'Gin matras is good genog' als vertwentsing van 'Ain't no mountain high enough'.

Alle geledingen hadden puur plezier en dat straalde er vanaf: de zangers en zangeressen van Multiple Noise, die nog eens hun ziel en zaligheid legden in de ultieme liefdesverklaring tijdens 'Unchained melody', het negental acteurs van Kamak, dat met de spontane vondsten soms zelfs dirigent Ton Annink op het verkeerde been wist te zetten en de band Soul Synergy, die de zangers wisten te prikkelen tot puike vocale prestaties. Een goed voorbeeld van dit laatste was de Caribisch klinkede finale 'Feel the rhythm'.

Al met al een aanrader voor wie er niet bij kon zijn afgelopen zaterdag: er volgen nog enkele herkansingen de komende maand.

Koen Edeling